I UngiAarhus ønsker vi at alle fysiske rum – ude som inde – skal understøtte personlig og alsidig udvikling for børn og unge. Derfor har vi udviklet en arbejdsbog, som giver redskaber, inspiration og konkrete metoder til at udnytte potentialerne i de rum, vi har til rådighed.

Hvad enten det drejer sig om fritidsmiljøer, der ligger på selvstændige matrikler, pædagogisk ledede legepladser eller fritids- og ungemiljøer, som er flyttet sammen med skolen.

Download bogen ”Attraktive fritidsmiljøer – Skab sammenhæng mellem rum og pædagogik” (PDF)

Bogen henvender sig til alle pædagoger, ledere og undervisere, der gerne vil skabe kreative fritidsmiljøer, hvor børn og unge er en del af indretningsprocesserne.

Den kan bruges som et konkret arbejdsredskab til indretnings- og designopgaver. Og den lægger vægt på vigtigheden af at inddrage dem, det hele handler om, nemlig børnene og de unge.

Bogen tager udgangspunkt i syv dimensioner, som et konkret arbejdsværktøj, når et attraktivt fritidsmiljø skal indrettes.

De syv dimensioner:

  • Pædagogisk aktivitet
  • Æstetik, stemning og atmosfære
  • Indeklima
  • Funktionalitet
  • Sikkerhed og tryghed
  • Differentierede fællesskaber
  • Symbolsk identifikation

Bogen er udviklet som videndeling i UngiAarhus og i samarbejde med andre tværfaglige aktører.