Skole og fritid
-
Alkohol: Opsporing af børn, der vokser op i familier med alkoholproblemer
Vi ved at børn der lever i familier hvor voksne har det svært, ofte har bekymringer og vanskeligheder som andre børn ikke har.
Læs mere -
Back2School - Når det er svært at komme i skole
For nogle børn bliver det så svært at gå i skole, at det går ud over deres psykiske trivsel og faglige niveau. Læs mere om vores indsats 'Back2School'
Læs mere -
Børn og unge med ordblindhed og vanskeligheder i matematik
I 2020-2021 sætter vi stærkt ind for at hjælpe børn og unge, der har svært ved at læse og regne. Vi kommer med en række indsatser på ordblinde- og matematikområdet.
Læs mere -
Chromebooks til eleverne
I august 2020 får alle elever fra 2. – 10. klasse stillet en personlig Chromebook til rådighed. De kan bruge den i skoletiden og derhjemme, indtil de forlader folkeskolen i Aarhus Kommune.
Læs mere -
Den Åbne Skole
Mange kulturaktører, foreninger og virksomheder i Aarhus spiller en aktiv rolle i børn og unges læring og dannelse. Læs mere om Den Åbne Skole, og se hvordan pædagoger og lærere kan finde inspiration til at inddrage og samarbejde eksterne aktører i undervisnings- og læringsforløb.
Læs mere -
Fritidspædagogisk vision for SFOer og UngiAarhus
Den nye fritidspædagogiske vision skal sætte fælles retning for byens mange SFOer og UngiAarhus.
Læs mere -
Elevreviews
Søndervangskolen lukker hele skolen klokken 12 fire onsdage om året, når der afholdes elevreviews. Det er statussamtaler mellem lærer, elev og forældre.
Læs mere -
Flere i folkeskolen
Folkeskolen i Aarhus skal være forældrenes foretrukne førstevalg. Men hvad virker, og hvad skal der til? Det giver rapporten ”Flere i folkeskolen” en række anbefalinger til.
Læs mere -
For godt til at være skidt - undervisningsmateriale om affaldssortering
Alle skoler i Aarhus skal fra efteråret 2020 affaldssortere ligesom private husstande. Det giver derfor rigtig god mening at bruge affaldsemnet pædagogisk på alle klassetrin. Undervisningsmaterialet For godt til at være skidt er udarbejdet som et grundmateriale, der med styring fra dig som lærer, kan bruges på alle klassetrin. Dog er der hjælp at hente i forholdet til niveautilpasning i lærervejledning og noter til de enkelte slides.
Læs mere -
Forebyggelse
Læs om vores indsatser om forebyggelse i skolen. Se mere om, hvordan vi med forløbet Social Pejling arbejder med 5. klasser for at forebygge risikoadfærd ved at rydde op i ”flertalsmisforståelser”.
Læs mere -
Helhedssyn på børn og unge
Vi vil gerne sikre et helhedssyn på børnene og de unge. Læs og se mere om hvordan vi bruger KvaS-Vital i praksis.
Læs mere -
Kend din Mad
”Kend din mad” er undervisningsforløb med mad som omdrejningspunkt. Forløbene tager udgangspunkt i den åbne skole gennem samarbejdet med virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner. Se lærer- og elevmateriale, oplæg og meget mere...
Læs mere -
Lige muligheder for piger og drenge
Alle børn skal have mulighed for at udvikle deres potentialer bedst muligt – uanset om man er pige eller dreng. Her kan du se de materialer, vi har udarbejdet til det lokale arbejde med køn i pædagogisk praksis. Formålet er at opbygge viden, give anledning til refleksioner og dialoger om egen praksis, og at give inspiration og konkrete eksempler på, hvordan man lokalt kan arbejdet med emnet.
Læs mere -
Mellemformer
Mellemformer fusionerer metoder fra det special- og almenpædagogiske område og skal bidrage til, at flest mulige børn og unge kan gå i, udvikle sig og trives i den lokale folkeskole
Læs mere -
Mobning
I Aarhus Kommune er det vigtigt, at alle børn og unge trives. Arbejdet mod mobning er derfor af stor betydning, når det handler om at skabe fællesskaber for alle. Gennem en fælles antimobbestrategi skal vores skoler derfor sikre sig at der er lokal forståelse af, hvordan mobning bedst håndteres på den enkelte skole.
Læs mere -
Nest - en skole for alle
Vi arbejder med en pædagogisk praksis, som gør det muligt at børn med og uden autisme er del af samme klassefællesskab. Det kalder vi Nest, og det kan du læse mere om her.
Læs mere -
Nye budgetter til folkeskolerne
Fra skoleåret 2020-21 fordeler vi pengene mellem skoler på en ny måde.
Læs mere -
Ordblindhed – sammen kæmper vi for dine drømme
Når børn og unge får diagnosen ordblindhed, kan det være svært at overskue, hvad det betyder – både her og nu og for fremtidsdrømmene.
Læs mere -
Skolelederjob
Er du vores næste skoleleder? I Børn og Unge bliver du del af et stærkt netværk af ledere og af et fællesskab, der sammen fremkalder Aarhus Kommunes visioner, hvor alle børn og unge lærer, udvikler sig og trives i folkeskolen.
Læs mere -
Sprog og læsning
Læs om vores indsatser for at gøre skolebørnenes sprog og læsning så gode vilkår som muligt. Se hvordan forældrene i READ – Sammen om læsning kan få inspiration og vejledning til at læse med børnene.
Læs mere -
Sundhed
Læs om vores indsatser for at sikre at vores skolebørn er sunde og trives. Læs mere om vores arbejde med mad og måltider, og bliv klogere på indsatsen for seksuel sundhed.
Læs mere -
Trivsel og forældresamarbejde
Læs mere om vores indsatser for bedre trivsel og et bedre forældresamarbejde i skolen. Du kan blive klogere på, hvordan vi med Samtale Mellem Generationer sætter fokus på dialogen og samspillet mellem forældre og unge. Du kan også læse om hvordan vi med projektet Styrket forældrevejledning i udskolingen arbejder med de fagprofessionelles kompetencer i forhold til vejledningen af forældrene.
Læs mere -
Udskoling
Læs om vores indsatser i udskolingen. Se hvordan vi afprøver en karakterfri hverdag med brug af formative feedbackformer. Du kan også læse om vores MOVE-forløb, der giver et intensivt fagligt løft til elever i 8. og 9. klasse. Se mere om hvordan vi styrker forældrevejledning i udskolingen og bliv klogere på hvordan vi vejleder forældre om rusmidler.
Læs mere -
Uformel læring – OCN-læringsforløb
I klubberne og ungdomsskolerne i Aarhus dokumenterer vi meget af den uformelle læring og undervisning med såkaldte OCN-point.
Læs mere -
VISO-leverandør
Vi leverer efter VISO’s anmodning udredning og rådgivning på specialområdet for børn og unge 0-18 år med komplekse og sammensatte tale-sproglige udfordringer. Udrednings- og rådgivningsforløbene leveres lokalt til alle landets kommuner af vores specialistteam, som består af logopæd, neuropsykolog og fysioterapeut.
Læs mere