Kend din mad: Undervisningsforløb til indskolingen
Klassens måltidskultur
Et undervisningsforløb der zoomer ind på klassens spisepause. Her skal eleverne aktivt deltage, og være medstemmende, i at skabe en god fælles kultur omkring klassens spisepause. Eleverne kommer til at afprøve forskellige spisesituationer i klassen.
Naturens spisekammer
Forløbet handler om spiselige planter i den danske natur. Eleverne vil stifte bekendtskab med, hvilke planter der er i naturen ved deres skole og hjem. Eleverne lærer om planternes cyklus på en sjov og lærerig måde, og de vil undersøge planternes former, farver og sensorik.
-
pdfLærervejledningDownload pdf (977,6 KB)
-
pdfBilag 1 - Sanke og SankereglerDownload pdf (240,4 KB)
-
pdfBilag 2 - Fokuspunkter i tema 1 og 3Download pdf (818,1 KB)
-
pdfBilag 3 - Oversigt over planterDownload pdf (531,0 KB)
-
pdfBilag 4 - Rytmer og remserDownload pdf (1,0 MB)
-
pdfBilag 5 - Vendespilsbrikker uden farveDownload pdf (1,6 MB)
-
pdfBilag 6 - Vendespilsbrikker med farveDownload pdf (3,9 MB)
-
pdfBilag 7 - Stort vendespil med farveDownload pdf (13,3 MB)
-
pdfBilag 8 - GrundsmageDownload pdf (458,2 KB)
-
pdfBilag 9 - SmagsøvelserDownload pdf (252,2 KB)
-
pdfBilag 10 - Hvordan smager du med din tungeDownload pdf (277,4 KB)
-
pdfBilag 11 - Spørgsmål til planterDownload pdf (432,0 KB)
-
pdfBilag 12 - HerbariumDownload pdf (247,4 KB)
-
pdfBilag 13 - Spørgsmål til smageDownload pdf (321,6 KB)
-
pdfBilag 14 - HjemmeopgaveDownload pdf (590,7 KB)
-
pdfBilag 15 - RollespilDownload pdf (258,1 KB)
-
pdfBilag 16 - RollespilsfigurerDownload pdf (8,8 MB)
-
pdfBilag 17 - Små planter til rollespilDownload pdf (831,1 KB)
-
pdfBilag 18 - Planters cyklusDownload pdf (1,9 MB)
-
pdfBilag 19 - Guide til at lave bålDownload pdf (292,3 KB)
-
pdfBilag 20 - OpskriftskatalogDownload pdf (269,7 KB)
-
pdfBilag 21 - Spørgsmål til mad med spiselige planterDownload pdf (445,3 KB)
Bæredygtige madpakker
Forløbet sætter fokus på bæredygtighed gennem elevernes madpakke. Eleverne kommer omkring Verdensmålene og begrebet bæredygtighed. I praksis opsamler eleverne skrald og madspild fra deres madpakker og laver en affaldskirkegård. Eleverne ser også på om madpakkens indhold og indpakning kan blive mere bæredygtig.