Eleverne tages med ud på en madrejse, og ser på madkultur hele verden rundt. De kommer tilbage til Danmark, hvor de skal forholde sig til egne madvaner og reflektere over den madkultur, som de selv er en del af. Eleverne får et historisk tilbageblik, men vil også kigge ind i fremtidens madkultur.

Eleverne får et indblik i, hvordan spiselige afgrøder dyrkes, og hvilke krav der stilles til planterne. Forløbet kommer omkring naturens kredsløb, fotosyntesen, vækstfaktorer og grøntsager. Eleverne kan i dette forløb blive gartnere for en dag.

    

Undervisningsforløbet tager eleverne igennem en innovationsproces om mad og madspild. Arla beder eleverne om hjælp til at være innovative omkring det at designe en yoghurt: fra en unik smag til klimavenlig emballage og markedsføring af yoghurten.

Find materiale til forløbet på arla.dk

Eleverne får indblik i, hvordan forsyningskæderne for frugt og grøntsager ser ud, og på den måde indsigt i vejen fra jord til bord. Eleverne skal afprøve forskellige måder, at opbevare frugt og grøntsager på med henblik på at mindske madspild.

Dette forløb handler om grøntsagsdyrkning og hvad planter behøver for at vokse. Eleverne skal lave kompost, de skal undersøge processen, og se hvad komposten til sidst kan bruges til. Forløbet kommer omkring livet under jorden, og eleverne får indblik i mikroorganismer, og hvad de kan og gør.

I et samarbejde med Restaurant Domestic i Aarhus, får eleverne et indblik i, hvordan man kan bruge sæsonens frugt, bær og grønt, og hvordan restauranten kan forlænge sæsonen gennem forskellige konserveringsmetoder. Eleverne får kendskab til og praktisk erfaring med forskellige konserveringsmetoder med opskrifter fra Restaurant Domestic.

Forløbet sætter fokus på bæredygtighed gennem elevernes madpakker. Eleverne kommer omkring Verdensmålene og begrebet bæredygtighed. I praksis opsamler eleverne skrald og madspild fra deres madpakker og laver en affaldskirkegård. Eleverne ser også på om madpakkens indhold og indpakning kan blive mere bæredygtig. 

Eleverne guides ud i naturen for at sanke blommer, krabber og tang, som skal bruges i materialets lækre opskrifter. Eleverne lærer at bage et perfekt brød, og får viden om hæveteknikker og kemiske processer i brødbagning igennem praktiske forsøg.